קבוצת רכישה
ספטמבר 7, 2016
משפצים את הבית? הגיע הזמן להחליף את דלתות הפנים
ספטמבר 16, 2016

עמידה בלוחות זמנים

ראיה וניהול נכון של רצונות בשלב הראשוני של תהליך התכנון הן של בניה והן של שיפוץ, משפיע באופן דרמטי על כל תהליך התכנון, ומאפשר לשנע במהירות את המידע הדרוש לתכנון בין המתכננים למבצע. רצוי שכל המתכננים (המזמין/הלקוח, המהנדס/קונסטרוקטור, אדריכל או המעצב) של הפרויקט יבנו יחד את תכנית העבודה, ולא שרק אחד מהם יתכנן את הביצוע ואת תכנית עמידה בלוחות הזמנים של הפרויקט.
על מנת להבין תהליכים, להגיע לתובנות ולבצע שיפורים בפרויקט, חייבים כולם – כל צוות התכנון, לראות יחד את התמונה הכוללת של הפרויקט. על מנת לסנכרן את העבודה בין בעלי המקצוע השונים, ולעמוד בלוחות זמנים, חייבים כולם יחד וכל אחד לחוד לראות ולהבין את תפקידו בפרויקט ואת הפעילות שיש אליו לבצע על ציר הזמן של הפרויקט ואת כל הממשקים בין בעלי מקצוע בביצוע הפרויקט. תכנון נכון זה יוצר מיקוד וחוסך בזבוז אשיר של זמן וכסף למזמין העבודה וחוסכת ויכוחים מיותרים בין כולם.

כיצד מוודאים עמידה בלוחות זמנים?

• בלת"מים – עבודות חדשות שלא זוהו במהלך התכנון – בכל פרויקט קיימות עבודות שלא ניתן לזהותן בשלב התכנון גם אם לכאורה מתכננים את הפרטים הקטנים ביותר. אך יחד עם זאת, תמיד ניתן לנסות ולצמצם את ההפתעות הללו בכדי לחסוך את המחשבה התכנונית ואת השינוי לעתית. למשל, כאשר בשלב ההריסות איננו בטוחים האם יש קיר שניתן להרוס בשלמותו או חלקו, א. ניתן להזמין קונסטרוקטור לבדיקה מקדימה ב. אם הקונסטרוקטור עדיין לא יודע האם ניתן להרוס את הקיר או לא , לקבל החלטה באם ולא ניתן יהיה להוריד את הקיר לפי התכנון, מה החלופה שתהיה.
• אומדנים כספיים חסרים – כאשר מתחילים בייזום הפרויקט ובתכנונו, מניחים שהמשאבים שתכננתם להוציא יספיקו וזאת לפי האומדנים הכספיים שברשותכם, אך לצערנו לא ניתן לחזות באופן מדויק את ההוצאות ולעיתים ישנן פעולות או חומרים מסוימים שלא הובאו בחשבון. לכן חשוב לזכור שבכל פרויקט יש לקחת בחשבון מ 10% ועד 15% נוספים כבטחון לביצוע וגמר הפרויקט.
• אי-זיהוי בעיות וסיכונים פוטנציאליים – לא המזמין ולא המבצע מסוגלים לבדם לראות את כל הבעיות והסיכונים הפוטנציאליים שיכולים לגרום לשיבושים בפרויקט שעלולים לגרום להערכת לוח הזמנים ולחריגה בעלויות המתוכננות. כאשר תוכנית עבודה פרושה שתוכננה מול כל בעלי המקצוע יחד, וכל הנוכחים ממוקדים אך ורק בפרויקט הנדון, אפשר לאתר את כל הבעיות והסיכונים הפוטנציאליים ולדון בהם. כמו כן, שיתוף מחשבה בין כולם מאפשר להגיע לפתרונות משותפים לבעיות ולסיכונים שנצפו.

לסיכום

בתכנון נכון כפי שפירטנו במאמר זה, כל אחד מבעלי המקצוע אחראי לאינפורמציה שהוא נותן, ולמחויב לתפוקות שצריך לספק. כל אחד בפרויקט מחויב לבצע משימות לפי לו"ז שנקבע, מתחשב בכל האילוצים העומדים בפניו ולפי אלו נוצר בין בעלי המקצוע תהליך של אמון הדדי.
מתוך הבנות אלו, מומלץ מאוד למזמיני העבודה להשקיע אנרגיה וכסף בתכנון טוב ונאמן למציאות. כל אחד מתקדם בעבודה לפי תוכניותיו ובהתאם למשאבים שיש לו ולא מודע לכך שהוא מפספס דברים שעלולים בהמשך לעלות בזמן יקר ובהתאם בכסף. תהליך קבלת החלטות איכותי ונכון, שאינו מסתמך על אופטימום מקומי אלא על טובת הפרויקט הוא המפתח לעמידה בלוחות זמנים.

 
צרו איתנו קשר